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Glassical Music

2017, Circum-Disc / Helix -
Album CD 11 t. 48:33   
Avalaible in : CD (digifile cover), mp3, FLAC

Le projet “Glassical Music” est né d’une étonnante sensation auditive à peine perceptible provenant de verres retournés rincés à l’eau chaude.
Le phénomène de condensation qui en résulte révèle entre l’eau, l’air et le verre la présence de textures timbriques spécifiques et de motifs rythmiques continus assez différents selon le choix des contenants (flacons, verres, bouteilles, et par extension des matières : plastique ou métal).
Verre et vapeur d’eau constituent ainsi les seules matières sonores utilisées, et ce, moins dans l’intention de les faire entendre pour elles-mêmes que dans une volonté de composition.

The project “Glassical Music” is born from an astonishing hearing sensation, barely perceptible, coming from returned glasses rinsed with hot water.
The resulting phenomenon of condensation reveals, between water, air and glass, the presence of specific timbric textures and continuous rhythmic patterns, quite different according to the choice of containers (glasses, bottles, and by extension of the materials: plastic or metal).
Glass and water vapour are thus the only sound materials used, and less so with the intention of making them heard for themselves than in a desire for composition.

All sounds heard on this recording are the direct (and intentional) result of water vapour condensation formed inside glass containers (bottles, glasses). Then they were somewhat mixed and edited together without compression nor other effects.



Chroniques (extraits)  -  reviews (excerpts)


[...] "Ce phénomène sonore lié à des différences de température lors du contact de matières solides et humides ouvre un imaginaire sonore infini, une source de création électroacoustique intarissable. “Glassical Music” est un grand disque à rapprocher de“Fractal” de Bernard Fort, “Luftlöcher” de Jennifer Veillerobe, “impermeability” de D’Incise ou de “Cables and Signs” de Thomas Tilly".



[...] "The result is quite fascinating I must say. You have to put up the volume a bit to hear something but if you do a whole new world opens up. It sounds like a tropical forest at dawn, like insects, cicadas, or dripping water sounds from a small creek up a mountain, or slurping through a straw. The pieces are somewhere between three and seven minutes, and while that may seem long, all of this, in all it’s minimalism, held my attention throughout. As said, this is most fascinating stuff, and my only critique is this is a bit too low in volume. 
Of course one can turn up the volume quite a bit, and fiddle with the EQ, but with some additional mastering I would think there is even more to gain in the world of sound surprises. Otherwise I think this is an excellent release".

(Frans De Waard, Vital Weekly 1099)


[...] "En résulte une musique d'un bruitisme pointilliste et délicatdélicat, déclinée en onze variations, que l'on pourrait croire issue d'appareillages électroniques divers. Cet enregistrement [...] montre l'éclectisme des approches artistiques de son auteur, qui n'hésite pas à nous faire partager ses recherches et à parcourir différents chemins de travaerses".

(Pierre Durr, Revue&Corrigée)


[...] "You might have thought it, Falter done it. [...] The sound of water and contracting glass has never sounded so coherent [...] It would not be a surprise if this turned up in a film ; it would be effective as a soundtrack and would give the film-maker some good PR. [...] We can't imagine when you would listen to this, but we really want there to be a reason. It's very quiet so it might be good for insomniacs, or people who love white noise on the tv or radio. And amateur filmmakers, of course, plus anyone who really loves washing up".

(Jeremy Condliffe, Chronicle Series)


[...] "Si le travail sur les particularités de chaque bruit suffit à définir une de vos approches de la musique, vous ne pourrez qu'être fascinés par ce Glassical Music, qui crée un effet de proximité inédit, déroule parfois d'étonnant rythmes aléatoires et déploie tout au long des onzes plages du cd une matière  sonore minimale mais toujours renouvelée, tour à tour granuleuse, étouffée, ouatée... Un univers tout à fait « inc(l)assable".

(Claude Colpaert, Illico)
































  
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