INVOLTURE
2010, Acidsoxx Musicks, USA.
Album Digipack, 14 t., 58 :36
Guests : Margaux Liénard, violin (#12)
Stéphanie Petit, voice (#5)
Cécile Thircuir, voice, back vocals(#8, #10)
Pénélope Michel, back vocal (#12)
Cercueil, Eric Ferla, back vocals (#10)
______________________________________________________________________________
"Multi(instru)Mentalist F. Bramnk's current coup de main comes complete with all the impenetrable textures and abrupt boprok changes you've come to rely on for counter-spinning your vibrational tetrahedron and re-formatting your Monarch sex-slave programming. Plus, each copy contains a free RFID chip so you'll never forget who we think you are." Erikka (Acidsoxx Musicks)
Chroniques (extraits) / Reviews (excerpts)
[...Je n’avais pas rencontré l’univers de Falter Bramnk depuis Minimal Romance (2005). Que j’avais bien apprécié à l’époque, tout comme j’aime instantanément Involture aux mélodies accrocheuses (“Soon Very Soon (But Not Already Yet)”), aux arrangements incongrus (“Daddyxmas”, “Entourloop”) et aux expériences parfois carrément débiles (“Buio e polvere (Flop opera #2)”). Et j’aime toutes ces avenues, et les autres aussi. Ça me rappelle Condor Moments, un peu Albert Marcoeur, Ilitch aussi, et une bonne dose d’Edward Ka-Spel en plus bon enfant...].
[...I hadn’t crossed Falter Bramnk’s universe since his 2005 CD Minimal Romance – which I had quite enjoyed at the time, like I I’m instantly fond of Involture. Catchy melodies (“Soon Very Soon (But Not Already Yet)”), incongruous arrangements (“Daddyxmas,” Entourloop”) and the occasional mad experiment (“Buio e poivere (Flop opera #2)”). And I like all those strands, and the other ones too. It reminds me of Condor Moments, Albert Marcoeur a bit, Ilitch too, and a hefty dose of a cheerier Edward Ka-Spel...]
François Couture (MonsieurDelire)
__________________________
Fine association de musiques érudites, de bandes originales de film ou encore d'électro vagabonde, cette mixture lilloise distille l'humeur vagabonde. Elle colle bien au parcours de Falter Bramnk. Mélangez conservatoire et tendances autodidactes à la guitare, vous obtiendrez ainsi un univers particulièrement chatoyant. Parmi les plus belles pièces de par son caractère hétéroclite, "Go round Mary" marie de magistrales angoisses de BOF, entre Bernard Herrmann "psychose" pour Hitchcock et Leonard* Bernstein et sa musique des "Griffes de la nuit" pour Wes Craven. "Libera te" dévoie la musique religieuse, alors que "Heaven" mène au ciel sur un air de cabaret new-wave.
Co-fondateur du Centre Régional d'Improvisation et de Musique Expérimentale (Crime) à La Malterie (Lille), compositeur de musiques de film (on s'en doutait !) ou encore pour la danse ou le théâtre, Falter Bramnk semble voué à changer de registre avec bonheur.
Longueur d'Ondes n°58
[Il s'agit de "Richard" Bernstein. - Note du Blogger]
_______________________________
This French experimental musician/composer has by some been coined as the spiritual son of Robert Wyatt. Which may be justified because of the playfulness, quirky twists on this album, it being mish-mash of pop, textures, lyrics, rock and improvisation. What a lucid idea of Acidsoxx (the label in the US that seems to be defunct by now, alas..) to promote this fairly unknown artist! The name Falter Bramnk seems, by the way, to be an anagram of Frank Lambert, which sounds pretty normal for a French artist, right?
X. (Underbelly)